niedziela, września 13, 2020

Poetyka na podstawie Hot16Challenge2 – #21

Poetycki koszmar.

Poetyka jest jednym z najtrudniejszych zagadnień poruszanych na lekcjach języka polskiego. Ze względu na obszerność i skomplikowanie materiału uczniowie winni przeanalizować dziesiątki wierszy, w których przestrzegane bądź finezyjnie łamane są podstawowe zasady wersyfikacyjne. Aby dysponować poetycką świadomością należy szczerze interesować się liryką i dostrzegać istotną funkcję przyjętego systemu budowy. Nic więc dziwnego, że poetyka wykładana jest na filologii polskiej przez dwa semestry, a później dopełnia ją teoria literatury. Zatem w jaki sposób zainteresować uczniów poezją i jak skłonić ich do patrzenia na wiersze od strony technicznej, czyli najmniej i najbardziej poetyckiej zarazem? Z pomocą przychodzi dorobek #hot16challenge2, który jest najbardziej rozpoznawalną akcją liryczną w internecie 2020r.

Czym jest Hot16Challenge2?

Hot16Challenge to ogólnopolska akcja zainicjowana przez rapera Karola Solara Poziemskiego. Jej pierwsza edycja odbyła się w 2014r., a druga – w 2020. Nominowany artysta ma 72 godziny do nagrania i opublikowania w mediach społecznościowych specjalnie napisanego utworu, który mieści się w 16 wersach. Stąd nieoficjalna nazwa gorąca szesnastka. Następnie nominuje do zabawy następnych raperów, nagłaśniając tym samym akcję. Druga edycja różniła się od pierwszej przede wszystkim zasięgiem oraz celem – w tym roku występom towarzyszyła zbiórka na rzecz wsparcia personelu medycznego w walce z koronawirusem. Każdy uczestnik udostępniał link do zbiórki, sam wpłacał i zachęcał fanów do wpłat. Do 24 czerwca udało się zebrać ponad 3,6 miliona złotych, a udział w akcji wzięli nie tylko raperzy, ale również wykonawcy innych gatunków muzycznych, politycy, aktorzy, czy youtuberzy – dla nie-raperów utworzono osobną nitkę brzydka16, ze względu na głosy krytyki odnośnie angażowania środowisk pozahiphopowych w zabawę. Najważniejszym hasłem akcji była wspólnie niesiona pomoc, rapowanie dla dobra nas wszystkich.

Czy warto pracować z utworami #hot16challenge2 lub #brzydka16?

Ze względu na specyficzny przebieg akcji chciałabym polecić uwadze utwory powstałe w obu nitkach jako przykłady do pierwszej uczniowskiej pracy poetyckiej. Proste rymy, intuicyjny rozstaw akcentów, równa liczba sylab w wersach. Bezproblemowo da się wyćwiczyć proces analizy wierszy na podstawie raperskich tekstów. Każdy piosenka mieści się w 16 wersach, co zapewnia sprawiedliwy podział prac. Dodatkowo mnogość stylów i konwencji zapewnia uczniom urozmaicenie i swobodę w wyborze najciekawszego wykonania, a nauczycielowi wielość przykładów tych lepszych i gorszych poetycko kompozycji. Taka forma pracy pozwoli uczniom spojrzeć inaczej na pracę ulubionych wykonawców i zaakcentuje praktyczność zdobywanej wiedzy, która przyda się chociażby przy pisaniu własnej zwrotki raperskiej. Uważam, że trening z Hot16Chalenge2 będzie idealnym przedsionkiem do wersyfikacji romantyków oraz wstępem do skomplikowanych w swojej prostocie wierszy białych. Na koniec załączam moje ulubione wykonania z zaznaczeniem, że w akcji wzięło udział ponad 1400 twórców. Dajcie znać, czy wykorzystaliście te utwory na swojej lekcji. Do zobaczenia w poniedziałek!





Bibliografia:

  • oficjalna witryna hot16challenge: network/pl
  • artykuł o hot16challenge: wikipedia.org/wiki/Hot16Challenge
  • link do zbiórki: pl/hot16challenge
  • film Dramci na temat całej akcji i krążącej wokół niej kontrowersji: youtube.com/watch?v=_s9EOodfum4
  • artykuł podsumowujący zakupy z akcji: politykazdrowotna.com/64942,hot16challenge-na-walke-z-koronawirusem-zebrano-ponad-36-mln-zl



Brak komentarzy: